Kserostomija – sindrom suhih usta

Posted in Top Ten

Slina je jako bitna za usta jer ih vlaži i čisti i pomaže u probavi hrane. Slina ujedno sprečava infekcije kontrolom nad bakterijama i gljivicama koje se redovito nalaze u ustima. Kada ne proizvodimo slinu u dovoljnoj količini, usta su suha i pojavljuje se nelagodan osjećaj. Srećom, postoje razni efikasni tretmani za suha usta.

Što uzrokuje suha usta?

Različiti su uzroci suhoće usta.

1. Suha usta su uobičajena popratna pojava kad se uzimaju neki lijekovi, kao lijekovi protiv depresije, anksioznosti, boli, alergije, i prehlade (antihistaminici i dekongestivi), pretilosti, akna, epilepsije, hipertenzije (diuretici), proljeva, povraćanja, psihotičnih poremećaja, urinarne inkontinencije, astme (neki bronhodilatatori) i antiparkinsonici, ali mogu je prouzročiti i neki mišićni relaksatori i sedativi.
  2. Popratna pojava nekih bolesti i infekcija kao što su Sjoegrenov sindrom, HIV/AIDS, Alzheimerova bolest, dijabetes, anemija, cistična fibroza, reumatoidni artritis, hipertenzija, Parkinsonova bolest, inzult, mumps.
  3. Popratna pojava nekih medicinskih tretmana i postupaka. Oštećenje žlijezda slinovnica koje inače proizvode i izlučuju slinu, kao posljedica zračenja glave i vrata i kemoterapije kod terapije raka, mogu smanjiti količinu sline u ustima.
  4. Oštećenje živca. Suha usta mogu biti posljedica oštećenja živca glave i vrata prilikom ozljede ili operacije.
  5. Dehidracija. Stanja koja dovode do dehidracije, kao što su vrućice, pojačano znojenje, povraćanje, proljev, gubitak krvi i opekline, mogu dovesti do stanja suhih usta.
  6. Kirurško odstranjenje žlijezda slinovnica.
  7. Životni stil. Pušenje ili žvakanje duhana može utjecati na proizvodnju sline i može pogoršati stanje.
  8. Stalno disanje na usta može također pogodovati nastanku problema.

Koji su simptomi suhih usta?

Općenito su to:

1. Osjećaj ljepljivosti i suhoće u ustima
  2. Pojačana žeđ
  3. Gljivice u ustima; gljivice ili raspucana koža u uglovima usta; raspucale usnice
  4. Suhoća u grlu
  5. Osjećaj žarenja i pečenja u ustima a pogotovo u jeziku
  6. Suhi, crveni raspucali jezik
  7. Problemi u govoru, osjetu okusa, žvakanju i gutanju
  8. Promuklost, suhi nosni putevi, gljivice u ždrijelu
  9. Loš zadah

Zašto je to problem?

Osim što dovodi do gore navedenih neugodnih simptoma, suha usta ujedno pojačavaju rizik od gingivitisa (bolesti desni), karijesa zuba, infekcije u usnoj šupljini kao što je kandidoza.

Suha usta otpomažu u nošenju proteza.

Kako se liječi?

Ako je uzrok lijek koji se koristi, treba se savjetovati s liječnikom koji će smanjiti dozu lijeka ili će zamijeniti lijek drugim koji ne uzrokuje suhoću usta.

Pripisati će i tekućinu za ispiranje usta kojom se vlaži sluznica, a ako to ne koristi pripisuje se lijek koji stimulira proizvodnju sline odnosno pripisuje se umjetna slina.

Uz sve to za poboljšanje salivacije može se još: cuclati bonbon bez šećera ili žvakati gumu bez šećera; piti mnogo vode kako bi usta bila stalno vlažna, štititi zube perući ih pastom s fluoridima, ispirati usta tekućinama s fluorom i redovito odlaziti stomatologu; disati na nos, a ne na usta što je više moguće; primijeniti sobni ovlaživač zraka u spavaćoj sobi tijekom noći.